czwartek, 4 czerwca 2020

Podmiot i orzeczenie bez tajemnic.

CEL: Rozpoznaję główne części zdania.
NACOBEZU:
1. Przekształcam zdania na równoważniki zdań i odwrotnie.
2. Rozpoznaję podmiot i orzeczenie.

NA DOBRY POCZĄTEK zmierz się z powtórką dotyczącą przekształcania zdań na równoważniki zdań i odwrotnie:

ODPOWIEDZ NA PYTANIE: Czym różni się zdanie od równoważnika zdania?
Właśnie odkryłaś/odkryłeś, czym jest ORZECZENIE!

ZNAJDŹ ORZECZENIA W ZDANIACH (zapisz zdania w zeszycie, podkreśl orzeczenia dwiema liniami):
1. Uczniowie uczą się pilnie języka polskiego.
2. Mama ma piękne oczy.
3. Babcia uśmiecha się do mnie.
4. Zielone drzewo rośnie przed oknem.
5. Wczoraj padało.

ODPOWIEDZ NA PYTANIA:
1. Kto lub co wykonuje czynności w zdaniach, które zapisałaś/zapisałeś w zeszycie?
2. Jaką częścią mowy są słowa nazywające wykonawców czynności?
3. Co różni piąte zdanie od pozostałych?

Właśnie odkryłaś/odkryłeś, czym jest PODMIOT! Wiesz również, że w zdaniu nie musi być wykonawcy czynności, ale musi być ORZECZENIE!
W ZAPISANYCH WCZEŚNIEJ ZDANIACH PODKREŚL PODMIOTY (jedną linią).

PODSUMUJMY, CO JUŻ WIEMY NA TEMAT PODMIOTU I ORZECZENIA:



PRACA DOMOWA: Wykonaj ćw. 2 ze str. 281 (do poniedziałku - 8 czerwca). Sprawdzimy je na naszym następnym spotkaniu online.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz