CEL: Poznajemy historię najmłodszego uczestnika Powstania Warszawskiego.
NACOBEZU:
1. Wyszukuję informacje.
2. Słucham aktywnie.
3. Zabieram głos w dyskusji.
NA DOBRY POCZĄTEK: Zbudujemy definicję wojny: Z czym kojarzy się słowo wojna?
Zapisz w zeszycie swoją definicję. Odpowiedz na pytania:
- Kiedy wybuchła i skończyła się druga wojna światowa?
- Kiedy i dlaczego wybuchło Powstanie Warszawskie?
❗ Uwaga! Nazwy wydarzeń historycznych piszemy małą literą /np. chrzest Polski, powstanie warszawskie/. Jednak ze względu na szacunek i tradycję można zapisać dużą literą /np. Powstanie Warszawskie/.
POSŁUCHAJ opowieści o Jureczku /Jerzy Grzelak, pseudonim "Pilot"/ - najmłodszym uczestniku Powstania Warszawskiego /Monika Kowaleczko-Szumowska, Fajna ferajna, Warszawa 2017, s. 25-38/. Słuchając, zastanów się nad pytaniami:
1. Kim byli rodzice Jureczka?
2. Gdzie mieszkał Jureczek w czasie okupacji?
3. Jak utrudniał życie Niemcom?
4. Ile lat miał Jureczek, gdy wybuchło powstanie?
5. Co zrobił, żeby wstąpić do Armii Krajowej?
6. Czym zajmował się w czasie powstania?
7. Jakie miał najsmutniejsze wspomnienia z powstania?
8. Jakie miał najmilsze wspomnienie z powstania?
9. Na czym polegała opieka nad mamą?
10. Co uratowało mamę i Jureczka przed rozstrzelaniem?
❗ Uwaga! Jeśli chciałabyś / chciałbyś poznać inne opowieści o dzieciach z Powstania Warszawskiego, pamiętaj, że książka "Fajna ferajna" jest dostępna w naszej bibliotece.
POZNAJ POWSTAŃCZY BIOGRAM Jerzego Grzelaka: JERZY GRZELAK, "PILOT". Zanotuj 3 ciekawe informacje.
ZAJRZYJ DO ARCHIWUM HISTORII MÓWIONEJ: https://www.1944.pl/archiwum-historii-mowionej/jerzy-grzelak,1225.html. Przeczytajcie w grupach odpowiedzi na pytania i przygotujcie krótką notatkę:
- Był pan dzieckiem w czasie okupacji. Czy zapamiętał pan coś z okresu jeszcze przed Powstaniem Warszawskim?
- Czy chodził pan do szkoły w czasie okupacji?
- Jakie najważniejsze wydarzenia zapamiętał pan z okresu okupacji, ale jeszcze przed Powstaniem Warszawskim?
- Jak pan zapamiętał wybuch Powstania?
ZADANIE DOMOWE /wybierz jedną z możliwości, na wykonanie zadania masz czas do 13 października. Możesz pracować samodzielnie lub w parze/:
- Mapa Mokotowa oczami Jerzego Grzelaka /na mapie Mokotowa zaznacz miejsca, o których opowiada Jerzy Grzelak i przygotuj krótkie opisy/.
- Wyobraź sobie, że jesteś dziewięcioletnim Jerzym Grzelakiem i piszesz pamiętnik z Powstania Warszawskiego. W swojej pracy wykaż, że znasz historię "Pilota".
- Biogram powstańczy Jerzego Grzelaka inaczej - wykonaj plakat, na którym umieścisz powstańczą historię "Pilota".
- Przeczytaj inną opowieść z książki "Fajna ferajna" i w dowolnej formie przedstaw losy wybranej bohaterki/ wybranego bohatera.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz