CEL: Uczymy się oddzielać temat od końcówki.
NACOBEZU:
- Oddzielam temat fleksyjny od końcówki.
- Wskazuję oboczności w odmianie rzeczowników.
- Wyróżniam tematy oboczne.
TEMAT I KOŃCÓWKA, MÓWI MĄDRA SÓWKA. Przyjrzyj się ilustracji, pomyśl i odpowiedz na pytania:
- Dlaczego rzeczownik jest jak kameleon?
- Co się zmienia w rzeczowniku SOWA w odmianie przez przypadki?
- Która część rzeczownika SOWA zostaje taka sama?
ZAPISZ w zeszycie odmianę rzeczownika sowa w liczbie pojedynczej i mnogiej, oddzielając od siebie to, co zmienia się w odmianie.
PRACOWICIE JAK MRÓWKA DOWIEDZIELIŚCIE SIĘ, CZYM JEST TEMAT, A CZYM JEST KOŃCÓWKA.
TEMAT FLEKSYJNY - CZĘŚĆ RZECZOWNIKA, KTÓRA NIE ZMIENIA SIĘ W ODMIANIE.KOŃCÓWKA FLEKSYJNA - CZĘŚĆ KOŃCOWA RZECZOWNIKA, KTÓRA ZMIENIA SIĘ W ODMIANIE.
CZAS NA ĆWICZENIA: TEMAT I KOŃCÓWKA - ĆWICZENIA.
ALE, CZY ZAWSZE W TEMACIE NIC SIĘ NIE ZMIENIA?
CZASAMI W TEMACIE POWSTAJĄ OBOCZNOŚCI, CZYLI WYMIANA GŁOSEK, np.: e:ø (sen:snu, pies:psa, matek:matki, okien:okna), ó:o (bór:boru, stół:stoły, sól:soli), ó:e (pióro:pierze), k:c (ręka:ręce), g:dz (noga:nodze), g:ż (noga:nóżka), ch:sz (mucha:musze), r:rz (pióro:pierze), s:ś (sos:sosie), t:ć (lot:locie), d:dź (stado:stadzie).
ZADANIE DOMOWE: Spośród podanych rzeczowników wybierz 1 i zapisz w zeszycie jego odmianę, oddzielając temat od końcówki: SZKOŁA, DOMEK, SŁOWO, CHŁOPIEC, DZIEWCZYNA, DZIECKO (Podaj tematy oboczne i oboczności w temacie, jeśli występują w wybranym przez Ciebie rzeczowniku).
JEŚLI COŚ JEST JESZCZE NIEJASNE, MOŻESZ POĆWICZYĆ SAMA/SAM: BEZ OWIJANIA RZECZOWNIKA W BAWEŁNĘ.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz