środa, 6 maja 2020

WSCHÓD SŁOŃCA W SOPLICOWIE

CEL: OPISUJEMY WSCHÓD SŁOŃCA W SOPLICOWIE 

NACOBEZU:
1. Poznaję kolejne fragmenty "Pana Tadeusza".
2. Szukam w tekście poetyckich środków wyrazu: epitetów, porównań, metafor, ożywień i uosobień.


NA DOBRY POCZĄTEK: Zamknij oczy. Przypomnij sobie letni poranek lub letni wieczór. Co czujesz? O czym myślisz? W jakim jesteś nastroju?
https://images.app.goo.gl/fDQbZZxxsMBmxhn56
PRZECZYTAJ OPIS WSCHODU SŁOŃCA W SOPLICOWIE: 
"Nad Soplicowem słońce weszło i już padło 
Na strzechy i przez szpary w stodołę się wkradło; 
I po ciemnozielonym, świeżym, wonnym sianie, 
Z którego młodzież sobie zrobiła posłanie, 
Rozpływały się złote, migające pręgi 
Z otworu czarnej strzechy jak z warkocza wstęgi; 
I słońce usta sennych promykiem poranka 
Drażni jak dziewczę kłosem budzące kochanka."
Adam Mickiewicz Pan Tadeusz, księga II
 ODPOWIEDZ NA PYTANIA: 
  1. Jaka  sytuacja jest opisana we fragmencie?
  2. W jaki sposób zostało ukazane słońce?
  3. Dlaczego słońce "usta sennych  promykiem poranka drażni"? Jak nazywa się taki środek stylistyczny?
  4. W jaki sposób Adam Mickiewicz uplastycznił obraz wschodu słońca? Jakich innych środków poetyckich użył?
  5. Jaki nastrój namalował słowami poeta?
Porozmawiamy o tym na naszej lekcji on-line. 
Po lekcji zajrzyj do PODNIEBNEJ PRZYGODY. Przejrzyj zawarte tam materiały. Może znajdziesz coś ciekawego.
SAMODZIELNIE WYKONAJ ZADANIE:
W 3-4 zdaniach opisz sytuację przedstawioną w tekście:
1. Zwróć uwagę na porę dnia, miejsce, bohaterów śpiących w stodole.
2. Określ nastrój o wschodzie słońca w stodole pokrytej strzechą.

Możesz przesłać odpowiedź mailem (polskioswojony205@gmail.com) lub odpowiedzieć w Sutori. Na wykonanie zadania masz czas do 8 maja.
Powodzenia!

ZADANIE DLA CHĘTNYCH: Przeczytaj w PODNIEBNEJ PRZYGODZIE opis zachodu słońca w Soplicowie. Przygotuj własną prezentację na temat tekstu. Przedstawisz ją na lekcji on-line 8 maja. Powodzenia!

2 komentarze: