CEL: PRZYPOMINAMY, CO WIEMY O PRZYIMKU.
NACOBEZU:
1. Rozpoznaję przyimki i wyrażenia przyimkowe.
2. Znam właściwości przyimka.
3. Poprawnie zapisuję przyimki proste i złożone.
4. Odróżniam przyimki od spójników.
NA DOBRY POCZĄTEK przypomnij sobie, czego uczyliśmy się w czwartej klasie o przyimku. Obejrzyj notatkę i odpowiedz w zeszycie na pytania:
1. Czym jest przyimek?
2. Jakie ma znaczenie?
3. Z jaką częścią mowy łączy się w zdaniu?
4. Podaj 4 przykłady przyimków.
"Przyimek (niech to zostanie między nami),
choć mały jak pchła, rządzi przypadkami.
Wyłącznie to jego ta diabelska sztuczka,
że piszesz: o wnuczku, z wnuczkiem, ale: dla wnuczka."
choć mały jak pchła, rządzi przypadkami.
Wyłącznie to jego ta diabelska sztuczka,
że piszesz: o wnuczku, z wnuczkiem, ale: dla wnuczka."
CZAS NA ĆWICZENIA: Otwórz podręcznik. Wykonaj ćwiczenie 1, s. 175 i 4, s. 176.
POMYŚL. Masz przed sobą zestaw przyimków, które nazywamy przyimkami złożonymi. Zastanów się, czym są przyimki złożone. Jaka jest zasada ich poprawnego zapisu: poza, znad, zza, spoza, sprzed, spomiędzy, pomiędzy.
Podpowiedź: poza = po + za.
ZAPAMIĘTAJ: NA PEWNO, PO PROSTU, W OGÓLE
POMYŚL. Sprawdź, jak odróżnić przyimek od spójnika: JAK ODRÓŻNIĆ PRZYIMEK OD SPÓJNIKA?. Zapisz wniosek w zeszycie.
PRACA DOMOWA: Wykonaj w zeszycie ćw. 2, s. 175 i ćw. 3., s. 176.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz