niedziela, 18 kwietnia 2021

BĘDĘ PISAĆ - POZNAJEMY OPOWIEŚĆ O ZOSI I NATANIE*

CEL: ROZMAWIAMY O HISTORII ZOSI I NATANA.
NACOBEZU:
  1. Rozmawiamy o II wojnie światowej i powstaniu w getcie warszawskim.
  2. Rozmawiamy o przyjaźni i radzeniu sobie w trudnych sytuacjach.
NA DOBRY POCZĄTEK podziel się swoimi przemyśleniami na temat zadań dotyczących "Małego Przeglądu". Czy udało Ci się ustalić:
  • Jaka jest data wydania tego numeru „Małego Przeglądu”? 
  • Do jakiej gazety stanowił dodatek „Mały Przegląd”? 
  • Przeczytaj same tytuły artykułów – o czym może być ta gazeta? 
  • Dla kogo „Mały Przegląd” był wydawany?
  • Kto mógł pisać artykuły do "Małego Przeglądu"?
  • Czy wiesz, dlaczego 19 kwietnia w Warszawie rozdawane są papierowe żonkile?
WPROWADZENIE 
„Mały Przegląd” stanowił piątkowy dodatek do „Naszego Przeglądu”, który był gazetą społeczności żydowskiej w czasie między I a II wojną światową. W okresie międzywojennym Żydzi stanowili 10% ludności Polski, a w niektórych miastach i miasteczkach była to ponad połowa mieszkańców. Żydzi mieli swoją prasę, szkoły, miejsca modlitwy, tworzyli własne spektakle, filmy i literaturę. Autorami tekstów do „Małego Przeglądu” były dzieci i młodzież. Każde dziecko (czy to polskie, czy żydowskie) mogło przesłać swój tekst do redakcji „Małego Przeglądu”, a tam do druku przygotowywał je Janusz Korczak, o którym już kiedyś być może słyszeliście. Za moment obejrzycie animację, która opowiada o przyjaźni dwojga czytelników i zarazem autorów „Małego Przeglądu”. Będziecie mogli też przyjrzeć się, jak wojna wpłynęła na ich życie. Historia opowiedziana w filmie jest fikcyjna, ale mogłaby się wydarzyć – powstała z inspiracji listami publikowanymi w „Małym Przeglądzie” i wiedzą na temat wydarzeń wojennych.

POZNAJEMY HISTORIĘ NATANA I ZOSI. Zanim obejrzysz film o Zosi i Natanie, przejrzyj ćwiczenia, które dotyczą ich wspólnej historii: Będę pisać. Obejrzyj film: 


W getcie byli Żydzi i Żydówki, którzy starali się podejmować działania na rzecz wzajemnej pomocy, np. organizowali żywność, przedstawienia dla dzieci, próbowali nawiązać kontakt z osobami poza gettem. Część z nich postanowiła walczyć zbrojnie. Walka, o której pisze Zosia i do której przygotowywała się razem z innymi Żydami mieszkającymi w getcie.

POMYŚL. Zastanówcie się nad historią Zosi i Natana (będziecie pracować w grupach, możecie spróbować uzupełnić KOMIKS).
  1. Kiedy bohaterowie sobie pomagali? 
  2. W jakich sytuacjach i w jaki sposób to robili? 
  3. Co było potrzebne do udzielenia pomocy?
  4. Za co Zosia podziękowałaby Natanowi?
  5. Za co Natan podziękowałby Zosi?
CZAS NA TWOJĄ REFLEKSJĘ: 
  1. Z dzisiejszej lekcji zabiorę na przyszłość ...
  2. Z dzisiejszej lekcji zapomnę...
PRACA DOMOWA (dla chętnych): Pochwal się swoim żółtym żonkilem. Wyślij go na czacie. Warto zapamiętać, że akcję Żonkile zapoczątkował Marek Edelman - jedna z osób walczących w powstaniu w getcie. W rocznicę wybuchu powstania składał bukiet żonkili pod pomnikiem Bohaterów Getta Warszawskiego.

Jedną z osób, która walczyła w powstaniu w getcie i która powstanie przeżyła, był Marek Edelman. To on zapoczątkował tradycję, by w rocznicę wybuchu powstania składać bukiet żółtych kwiatów pod pomnikiem Bohaterów Getta Warszawskiego, który znajduje się w Warszawie naprzeciwko wejścia do Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Muzeum kontynuuje tę tradycję i co roku, w kwietniu, organizuje Akcję Żonkile upamiętniającą powstanie w getcie. W ramach tej akcji wolontariusze rozdają 19 kwietnia tysiące papierowych żonkili na ulicach Warszawy. Nasza dzisiejsza lekcja też jest częścią Akcji Żonkile.

*Lekcja opracowana na podstawie materiałów Muzeum Polin: https://www.polin.pl/pl/akcja-zonkile-2021-szkoly-biblioteki-instytucje.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz