CEL: ROZMAWIAMY O HISTORII ZOSI I NATANA.
NACOBEZU:
- Rozmawiamy o II wojnie światowej i powstaniu w getcie warszawskim.
- Rozmawiamy o przyjaźni i radzeniu sobie w trudnych sytuacjach.
- Jaka jest data wydania tego numeru „Małego Przeglądu”?
- Do jakiej gazety stanowił dodatek „Mały Przegląd”?
- Przeczytaj same tytuły artykułów – o czym może być ta gazeta?
- Dla kogo „Mały Przegląd” był wydawany?
- Kto mógł pisać artykuły do "Małego Przeglądu"?
- Czy wiesz, dlaczego 19 kwietnia w Warszawie rozdawane są papierowe żonkile?
WPROWADZENIE
„Mały Przegląd” stanowił piątkowy dodatek do „Naszego Przeglądu”, który był gazetą społeczności żydowskiej w czasie między
I a II wojną światową. W okresie międzywojennym Żydzi stanowili 10% ludności Polski, a w niektórych miastach i miasteczkach była
to ponad połowa mieszkańców. Żydzi mieli swoją prasę, szkoły, miejsca modlitwy, tworzyli własne spektakle, filmy i literaturę. Autorami tekstów do „Małego Przeglądu” były dzieci i młodzież. Każde dziecko (czy to polskie, czy żydowskie) mogło przesłać swój tekst
do redakcji „Małego Przeglądu”, a tam do druku przygotowywał je Janusz Korczak, o którym już kiedyś być może słyszeliście. Za moment obejrzycie animację, która opowiada o przyjaźni dwojga czytelników i zarazem autorów „Małego Przeglądu”. Będziecie mogli też przyjrzeć się, jak wojna wpłynęła na ich życie. Historia opowiedziana w filmie jest fikcyjna, ale
mogłaby się wydarzyć – powstała z inspiracji listami publikowanymi w „Małym Przeglądzie” i wiedzą na temat wydarzeń wojennych.
POZNAJEMY HISTORIĘ NATANA I ZOSI. Zanim obejrzysz film o Zosi i Natanie, przejrzyj ćwiczenia, które dotyczą ich wspólnej historii: Będę pisać. Obejrzyj film:
W getcie byli Żydzi i Żydówki, którzy starali się podejmować działania na rzecz wzajemnej pomocy, np. organizowali żywność,
przedstawienia dla dzieci, próbowali nawiązać kontakt z osobami poza gettem. Część z nich postanowiła walczyć zbrojnie. Walka,
o której pisze Zosia i do której przygotowywała się razem z innymi Żydami mieszkającymi w getcie.
POMYŚL. Zastanówcie się nad historią Zosi i Natana (będziecie pracować w grupach, możecie spróbować uzupełnić KOMIKS).
- Kiedy bohaterowie sobie pomagali?
- W jakich sytuacjach i w jaki sposób to robili?
- Co było potrzebne do udzielenia pomocy?
- Za co Zosia podziękowałaby Natanowi?
- Za co Natan podziękowałby Zosi?
CZAS NA TWOJĄ REFLEKSJĘ:
- Z dzisiejszej lekcji zabiorę na przyszłość ...
- Z dzisiejszej lekcji zapomnę...
PRACA DOMOWA (dla chętnych): Pochwal się swoim żółtym żonkilem. Wyślij go na czacie. Warto zapamiętać, że akcję Żonkile zapoczątkował Marek Edelman - jedna z osób walczących w powstaniu w getcie. W rocznicę wybuchu powstania składał bukiet żonkili pod pomnikiem Bohaterów Getta Warszawskiego.
Jedną z osób, która walczyła w powstaniu w getcie i która powstanie przeżyła, był Marek Edelman. To on zapoczątkował tradycję,
by w rocznicę wybuchu powstania składać bukiet żółtych kwiatów pod pomnikiem Bohaterów Getta Warszawskiego, który znajduje się w Warszawie naprzeciwko wejścia do Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. Muzeum kontynuuje tę tradycję i co roku,
w kwietniu, organizuje Akcję Żonkile upamiętniającą powstanie w getcie. W ramach tej akcji wolontariusze rozdają 19 kwietnia tysiące papierowych żonkili na ulicach Warszawy. Nasza dzisiejsza lekcja też jest częścią Akcji Żonkile.
*Lekcja opracowana na podstawie materiałów Muzeum Polin: https://www.polin.pl/pl/akcja-zonkile-2021-szkoly-biblioteki-instytucje.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz