CEL: POWTARZAMY WIADOMOŚCI O CZASOWNIKU.
NACOBEZU:
1. Wiem, czym jest czasowniki i jaką funkcję pełni w zdaniu.
2. Rozpoznaję formy osobowe i nieosobowe czasownika.
3. Rozpoznaję osobę, liczbę, rodzaj, czas, tryb w formach osobowych.
NA DOBRY POCZĄTEK jak mitologiczny Tezeusz musisz przejść przez labirynt: CO JUŻ WIESZ O CZASOWNIKU?
PRZYJRZYJMY SIĘ CZASOWNIKOM Z LABIRYNTU: macie, odkryto, myślę, opowiadać, być, pisałoby, patrzy, zostali, moglibyśmy, będą śpiewać, niech mówią, wziął, zepsuto.
Pogrupuj czasowniki według następujących zasad:
1. Czasowniki w formie osobowej i czasowniki w formie nieosobowej.
2. Czasowniki w liczbie pojedynczej i w liczbie mnogiej.
3.Czasowniki w trybie oznajmującym, trybie przypuszczającym, trybie rozkazującym.
4. Czasowniki, w których można określić czas i czasowniki, w których nie można określić czasu.
Zrób samodzielnie notatkę dotyczącą czasowników. Pomogą Ci również informacje z podręcznika (s. 21).
JAKĄ FUNKCJĘ PEŁNI CZASOWNIK W ZDANIU?
Zapisz w zeszycie zdania z ćw. 1, s. 22. Podkreśl (dwiema liniami) osobowe formy czasowników. Czym są podkreślone czasowniki w zdaniu?
PODSUMOWANIE: Wróć do kryteriów sukcesu. Zastanów się, czy cele zostały według Ciebie osiągnięte. Zaznacz światłami swoje odczucia.
PRACA DOMOWA: Ćw. 3, s. 23.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz