piątek, 19 listopada 2021

SPOTKANIE Z ASPEKTOMPUTEREM, CZYLI CZASOWNIKI DOKONANE I NIEDOKONANE.

CEL: POZNAJEMY CZASOWNIKI DOKONANE I NIEDOKONANE.
NACOBEZU:
1. Rozpoznaję aspekt czasownika: czasowniki dokonane i niedokonane. 
Na dzisiejszej lekcji mamy niezwykłe spotkanie z profesorem Gramatykiem. Pracował on długo nad aspektomputerem. Sprawdź jego wynalazek!
 
PRZECZYTAJ OPOWIEŚĆ.
Żył raz profesor Gramatyk, który poza zwyczajnym życiem poświęcił się gramatyce. Wymyślił przypadkową rymowankę, przymiotnikową skakankę i słowną przepychankę. W jego gramatycznym laboratorium latały przedrostki, przyrostki i wrostki, a związki wyrazowe  brodziły w składni po kostki! 
Pewnego razu spotkał  profesora Cybera, który pracował nad zastosowaniem sztucznej inteligencji w różnych życiowych sferach. Długo rozmawiali o ważnych dla nich sprawach, debatowali o swoich naukowo-technicznych zabawach.
Zamyślił się profesor Gramatyk i wpadł na pomysł genialny w swej prostocie. Postanowił aspekt wyjaśnić bez ściemy, by żaden uczeń nie pozostawał niemy. Tak powstał ASPEKTOMPUTER. 
 
Sprawdźmy, czy działa według wzoru:  
1. mówili > 2. mówić  > 3. będę mówić > Tak > czasownik niedokonany
1. napisalibyśmy > 2. napisać > 3. będę napisać > Nie > czasownik dokonany
 
TWOJA KOLEJ: pisać, zrozumiałem, opowiem, opowiadam, robił, zrobiła, szukać, przeszukać.
 
ALE O CO TU W OGÓLE CHODZI? 
1. Porównaj zdania i zastanów się, czy orzeczenie informuje nas o czynności:
- zakończonej w przeszłości / która zakończy się się w przyszłości;
trwającej w przeszłości / trwa / będzie trwała w przyszłości.
 
Wczoraj jadłam naleśniki na obiad. Moją dokładkę zjadła mama.
Piszę w zeszycie. Zapisałam notatkę na lekcji.
Po lekcjach pójdę do kina. Będę oglądała nowy film. 
 
2. Przeczytaj notatkę o czasownikach dokonanych i niedokonanych w podręczniku (s. 75). Swoimi słowami odpowiedz na pytanie: czym różnią się czasowniki dokonane od niedokonanych. 
 
3. Spróbuj odpowiedzieć na pytania:
  • Czym jest aspekt czasownika?
  • Czy czasownik odmienia się przez aspekt (dokonany/niedokonany)? 
  • W jaki sposób określamy aspekt czasownika?
  • W jakim czasie nie występują czasowniki  czasowniki dokonane i dlaczego?
  • W którym czasie przyszłym - prostym czy złożonym występują czasowniki niedokonane? 
CZAS NA ĆWICZENIA: 
1. Czasownik występuje w określonej postaci /aspekt dokonany i niedokonany/. Wiele czasowników niedokonanych ma swoje pary w czasownikach dokonanych /czasami może to być więcej niż jeden czasownik/, np. myć - umyć, zmyć. Sprawdź, czy poradzisz sobie z ćwiczeniem: PARY ASPEKTOWE. Zapisz w zeszycie minimum 3 przykłady.
2. Spróbujmy wspólnie zrobić ćwiczenie 6, s. 76.
3. Wykonaj samodzielnie ćwiczenia z podręcznika: ćw. 1, 2, 3, s. 75; ćw. 4, 7, s. 76.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz