CEL: POZNAJEMY CZASOWNIKI DOKONANE I NIEDOKONANE.
NACOBEZU:
1. Rozpoznaję aspekt czasownika: czasowniki dokonane i niedokonane.
Na dzisiejszej lekcji mamy niezwykłe spotkanie z profesorem Gramatykiem. Pracował on długo nad aspektomputerem. Sprawdź jego wynalazek!
PRZECZYTAJ OPOWIEŚĆ.
Żył raz profesor Gramatyk, który poza zwyczajnym życiem poświęcił się gramatyce. Wymyślił przypadkową rymowankę, przymiotnikową skakankę i słowną przepychankę. W jego gramatycznym laboratorium latały przedrostki, przyrostki i wrostki, a związki wyrazowe brodziły w składni po kostki!
Pewnego razu spotkał profesora Cybera, który pracował nad zastosowaniem sztucznej inteligencji w różnych życiowych sferach. Długo rozmawiali o ważnych dla nich sprawach, debatowali o swoich naukowo-technicznych zabawach.
Zamyślił się profesor Gramatyk i wpadł na pomysł genialny w swej prostocie. Postanowił aspekt wyjaśnić bez ściemy, by żaden uczeń nie pozostawał niemy. Tak powstał ASPEKTOMPUTER.
Sprawdźmy, czy działa według wzoru:
1. mówili > 2. mówić > 3. będę mówić > Tak > czasownik niedokonany
1. napisalibyśmy > 2. napisać > 3. będę napisać > Nie > czasownik dokonany
TWOJA KOLEJ: pisać, zrozumiałem, opowiem, opowiadam, robił, zrobiła, szukać, przeszukać.
ALE O CO TU W OGÓLE CHODZI?
1. Porównaj zdania i zastanów się, czy orzeczenie informuje nas o czynności:
- zakończonej w przeszłości / która zakończy się się w przyszłości;
- trwającej w przeszłości / trwa / będzie trwała w przyszłości.
Wczoraj jadłam naleśniki na obiad. Moją dokładkę zjadła mama.
Piszę w zeszycie. Zapisałam notatkę na lekcji.
Po lekcjach pójdę do kina. Będę oglądała nowy film.
2. Przeczytaj notatkę o czasownikach dokonanych i niedokonanych w podręczniku (s. 75). Swoimi słowami odpowiedz na pytanie: czym różnią się czasowniki dokonane od niedokonanych.
3. Spróbuj odpowiedzieć na pytania:
- Czym jest aspekt czasownika?
- Czy czasownik odmienia się przez aspekt (dokonany/niedokonany)?
- W jaki sposób określamy aspekt czasownika?
- W jakim czasie nie występują czasowniki czasowniki dokonane i dlaczego?
- W którym czasie przyszłym - prostym czy złożonym występują czasowniki niedokonane?
1. Czasownik występuje w określonej postaci /aspekt dokonany i niedokonany/. Wiele czasowników niedokonanych ma swoje pary w czasownikach dokonanych /czasami może to być więcej niż jeden czasownik/, np. myć - umyć, zmyć. Sprawdź, czy poradzisz sobie z ćwiczeniem: PARY ASPEKTOWE. Zapisz w zeszycie minimum 3 przykłady.
2. Spróbujmy wspólnie zrobić ćwiczenie 6, s. 76.
3. Wykonaj samodzielnie ćwiczenia z podręcznika: ćw. 1, 2, 3, s. 75; ćw. 4, 7, s. 76.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz