środa, 20 stycznia 2021

OPOWIEŚĆ O ZBÓJCY O WRAŻLIWYM SERCU PRZEZ ADAMA MICKIEWICZA OPOWIEDZIANA

 

https://download.komputerswiat.pl/ksiazki/liryka/powrot-taty

CEL: Patrzymy na świat z perspektywy bohaterów ballady Adama Mickiewicza "Powrót taty".

NACOBEZU:

  1. Poznaję balladę Adama Mickiewicza "Powrót taty".
  2. Określam elementy świata przedstawionego.
  3. Odczytuję drogowskazy w życiu bohaterów.
  4. Tworzę opowieści bohaterów.

Zacznijmy od autora: Jakie utwory Adama Mickiewicza poznałaś/poznałeś w klasie czwartej? Kim był Adam Mickiewicz?

PRZECZYTAJ: Śledź tekst utworu Mickiewicza (podręcznik, s. 244), jednocześnie słuchając audiobooka: "Powrót taty".

WYJAŚNIJ NIEJASNE: W tekście pojawiło się wiele słów, które wydawać się mogą przestarzałe lub niejasne (np. plugawa, dziatki, herszt, paciórek, buława, wylata, kamrat, słupiec). Zastanów się, dlaczego tak jest.

WARTO WIEDZIEĆ: słowa, które wyszły z użycia nazywamy ARCHAIZMAMI.

OMÓW ELEMENTY ŚWIATA PRZEDSTAWIONEGO.

  • Na podstawie cytatów z tekstu określ czas i miejsce akcji.

"[...] biegną wszystkie razem,

 za miasto, pod słup na wzgórek"

"Rozlały rzeki, pełne zwierza bory"

  •  Uporządkuj wydarzenia chronologicznie (uporządkuj obrazki, nazwij wydarzenia w formie równoważników zdań, zapisz plan wydarzeń w zeszycie: https://learningapps.org/4212377.

Zapisz w zeszycie informacje dotyczące świata przedstawionego. Zastanów się do którego wydarzenia nawiązuje rysunek z początku lekcji.

WRÓĆ DO TEKSTU. Przeczytajmy tekst z podziałem na role. W jaki sposób zaznaczane są wypowiedzi bohaterów?

PRZYJRZYJ SIĘ BOHATEROM. Spośród zapisanych uczuć i emocji wybierz te które pasują do bohaterów: MATKA, DZIECI, OJCIEC, HERSZT ZBÓJCÓW, 12 ZBÓJCÓW:

smutek ● przerażenie ● trwoga ● życzliwość ● tęsknota ● rozpacz ● oschłość ● skrucha ● rozmodlenie ● miłość ● obawa ● niepokój ● żal ● nadzieja ● łagodność ● podziw ● zaciekawienie ● żarliwość ● stanowczość ● radość ● zdziwienie

  1.  Zastanów się, dlaczego w temacie lekcji zapisaliśmy, że herszt zbójców ma wrażliwe serce. Co wpłynęło na przemianę zbójcy?
  2.  Jakie wartości według Ciebie mogłyby być drogowskazami dla bohaterów?
PRACA DOMOWA - PODEJMIJ WYZWANIE:
Wyobraź sobie, że jesteś jedną z bohaterek/jednym z bohaterów wydarzeń opowiedzianych w wierszu Adama Mickiewicza (MATKA, OJCIEC, JEDNO Z DZIECI, HERSZT ROZBÓJNIKÓW, JEDEN ZE ZBÓJCÓW). Napisz opowiadanie z perspektywy bohatera. 
  1. Opowiedz, co się wydarzyło, pamiętając o tym, że każdy z bohaterów pojawia się w innym fragmencie i nie zawsze musi brać udział we wszystkich wydarzeniach. 
  2. Pamiętaj o budowie opowiadania, podziale na akapity i bogatym języku. 
  3. W swojej pracy uwzględnij również opis przeżyć i uczucia bohatera, który opowiada historię.  
  4. Zadbaj o poprawny zapis.
Na wykonanie zadania masz czas do 30 stycznia. POWODZENIA! MP


 

 


 

 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz