https://download.komputerswiat.pl/ksiazki/liryka/powrot-taty |
CEL: Patrzymy na świat z perspektywy bohaterów ballady Adama Mickiewicza "Powrót taty".
NACOBEZU:
- Poznaję balladę Adama Mickiewicza "Powrót taty".
- Określam elementy świata przedstawionego.
- Odczytuję drogowskazy w życiu bohaterów.
- Tworzę opowieści bohaterów.
Zacznijmy od autora: Jakie utwory Adama Mickiewicza poznałaś/poznałeś w klasie czwartej? Kim był Adam Mickiewicz?
PRZECZYTAJ: Śledź tekst utworu Mickiewicza (podręcznik, s. 244), jednocześnie słuchając audiobooka: "Powrót taty".
WYJAŚNIJ NIEJASNE: W tekście pojawiło się wiele słów, które wydawać się mogą przestarzałe lub niejasne (np. plugawa, dziatki, herszt, paciórek, buława, wylata, kamrat, słupiec). Zastanów się, dlaczego tak jest.
WARTO WIEDZIEĆ: słowa, które wyszły z użycia nazywamy ARCHAIZMAMI.
OMÓW ELEMENTY ŚWIATA PRZEDSTAWIONEGO.
- Na podstawie cytatów z tekstu określ czas i miejsce akcji.
"[...] biegną wszystkie razem,
za miasto, pod słup na wzgórek"
"Rozlały rzeki, pełne zwierza bory"
- Na podstawie komiksu wskaż bohaterów utworu: https://www.storyboardthat.com/storyboards/sebastianl04/komiks.
- Uporządkuj wydarzenia chronologicznie (uporządkuj obrazki, nazwij wydarzenia w formie równoważników zdań, zapisz plan wydarzeń w zeszycie: https://learningapps.org/4212377.
Zapisz w zeszycie informacje dotyczące świata przedstawionego. Zastanów się do którego wydarzenia nawiązuje rysunek z początku lekcji.
WRÓĆ DO TEKSTU. Przeczytajmy tekst z podziałem na role. W jaki sposób zaznaczane są wypowiedzi bohaterów?
PRZYJRZYJ SIĘ BOHATEROM. Spośród zapisanych uczuć i emocji wybierz te które pasują do bohaterów: MATKA, DZIECI, OJCIEC, HERSZT ZBÓJCÓW, 12 ZBÓJCÓW:
smutek ● przerażenie ● trwoga ● życzliwość ● tęsknota ● rozpacz ● oschłość ● skrucha ● rozmodlenie ● miłość ● obawa ● niepokój ● żal ● nadzieja ● łagodność ● podziw ● zaciekawienie ● żarliwość ● stanowczość ● radość ● zdziwienie
- Zastanów się, dlaczego w temacie lekcji zapisaliśmy, że herszt zbójców ma wrażliwe serce. Co wpłynęło na przemianę zbójcy?
- Jakie wartości według Ciebie mogłyby być drogowskazami dla bohaterów?
- Opowiedz, co się wydarzyło, pamiętając o tym, że każdy z bohaterów pojawia się w innym fragmencie i nie zawsze musi brać udział we wszystkich wydarzeniach.
- Pamiętaj o budowie opowiadania, podziale na akapity i bogatym języku.
- W swojej pracy uwzględnij również opis przeżyć i uczucia bohatera, który opowiada historię.
- Zadbaj o poprawny zapis.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz