CEL: Rozmawiamy o tym, co najważniejsze.
NACOBEZU:
- Rozpoznaję elementy świata przedstawionego w baśni "Knyps z Czubkiem".
- Rozpoznaję cechy gatunkowe baśni.
- Wyjaśniam znaczenie morału.
- Rozmawiam o tym, co ważne.
NA DOBRY POCZĄTEK po przeczytaniu baśni Charlesa Perrault "Knyps z Czubkiem" odpowiedz na pytania, szukając właściwych odpowiedzi w tekście (s. 248):
- Kiedy i gdzie dzieją się wydarzenia?
- Jaki dar od wróżki dostaje Knyps z Czubkiem?
- Jaki dar od wróżki dostają córki królowej z sąsiedniego królestwa?
- Jak wyglądał i jak zachowywał się Knyps z Czubkiem?
- Jak wyglądały i zachowywały się córki królowej z sąsiedniego królestwa?
- W jakich okolicznościach spotkali się Knyps i piękna królewna?
- Co się zmieniło w życiu bohaterów po złożeniu obietnicy?
- Kto przygotowywał ucztę na wesele Knypsa z Czubkiem?
UPORZĄDKUJ WYDARZENIA w porządku chronologicznym i zapisz je do zeszytu: PLAN WYDARZEŃ.
CO JEST NAJWAŻNIEJSZYM DROGOWSKAZEM W ŻYCIU?
- Zastanów się, który z fragmentów baśni zawiera pouczenie (MORAŁ).
- Przepisz morał do zeszytu.
- Co według autora jest więc najważniejszą wartością w życiu?
- W jaki sposób wartość wskazana przez autora może być drogowskazem?
CZAS NA BAŚNIOWE ELEMENTY. Przeczytaj w podręczniku przypomnienie, czym jest baśń (s. 252). Przeanalizuj plan wydarzeń i odpowiedzi na pytania do tekstu baśni "Knyps z Czubkiem" i napisz w zeszycie notatkę, w której uzasadnisz, że przeczytany tekst jest baśnią. Zacznij od słów:
Utwór "Knyps z Czubkiem" jest baśnią, ponieważ ...
Zwróć uwagę na elementy świata przedstawionego (czas, miejsce, bohaterowie, wydarzenia - fantastyczne i realistyczne), kontrast, dobro i zło, morał.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz