CEL: Szukamy pomysłów na opis krajobrazu.
NACOBEZU:
1. Patrzę na świat oczami Ani Shirley.
2. Opisuję w sposób niezwykły krajobraz z fotografii.
NACOBEZU:
1. Patrzę na świat oczami Ani Shirley.
2. Opisuję w sposób niezwykły krajobraz z fotografii.
NA DOBRY POCZĄTEK przypomnijmy sobie, co ujrzała Ania Shirley pierwszego poranka na Zielonym Wzgórzu:
"Ania uklękła i spoglądała w ten jasny czerwcowy poranek oczami błyszczącymi z zachwytu. Ach, czyż to nie piękne? Czyż to nie urocze miejsce? Gdybyż mogła tu pozostać! Postara się wyobrazić to sobie. Tutaj właśnie jest szerokie pole dla jej wyobraźni!Ogromna wiśnia rosła tuż, blisko, gałęzie jej dotykały domu; kwiaty pokryły drzewo tak obficie, że przysłoniły zupełnie liście. Po obu stronach dworku roztaczały się sady, jeden pełen jabłoni, drugi drzew wiśniowych osypanych kwieciem. Trawniki były żółte od kwitnących mleczów. W ogrodzie poniżej bzy uginały się pod olbrzymimi kiściami fioletowych kwiatów. Świeży wietrzyk poranny przynosił do okna pokoiku Ani ich upajającą woń.Poza ogrodem, hen ku dolinie ciągnęły się zielone łąki, pełne soczystej koniczyny. Tam właśnie płynął strumyk i rosły młode brzózki, Ich smukłe, białe pnie wznosiły się ponad bogate poszycie - puszyste paprocie, mchy i przeróżne zioła nasuwały myśl o rozkosznym wypoczynku. Dalej ciągnęło się wzgórze, przystrojone ciemną zielenią sosen i jodeł. Poprzez niewielką szczelinę wśród drzew widać było szczyt facjatki szarego domku, który Ania widziała po drugiej stronie Jeziora Lśniących Wód.Na lewo znajdowała się stajnia, spichrz i inne zabudowania gospodarskie, za nimi na łagodnym zboczu ciągnęły się zielone pola, a jeszcze dalej połyskiwało lśniące, szafirowe morze.Ania spojrzeniem pełnym uwielbienia dla piękna wchłaniała chciwie wspaniały krajobraz. Biedne dziecko widziało w swym życiu tak mało pięknych widoków. A to, co ujrzała w tej chwili, przechodziło jej najbujniejsze nawet marzenia!Klęczała, zapomniawszy o całym świecie, zapatrzona tylko w te cuda wokoło siebie (...)"
Wykonaj zadania:
1. Jakich środków poetyckich użyła Lucy Maud Mongomery w opisie i dlaczego?
1. Jakich środków poetyckich użyła Lucy Maud Mongomery w opisie i dlaczego?
2. Wypisz czasowniki.
3. Jaki nastrój wywołuje w Ani widok z okna?
ZABAWY WYOBRAŹNI. Przypomnij sobie niezwykłe zdolności Ani do nadawania niezwykłych nazw zwyczajnym miejscom: WYOBRAŹNIA ANI. Obejrzyj zdjęcie krajobrazu i bądź jak Ania:
1. Nadaj nazwy miejscom, korzystając ze swojej wyobraźni.
2. Opisz 2 elementy krajobrazu, używając czasowników i wyrażeń przyimkowych, które umiejscowią elementy w przestrzeni, min. 2 epitetów, min. 1 porównania.
3. Określ nastrój, jaki wywołuje w Tobie krajobraz przedstawiony na zdjęciu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz