czwartek, 5 listopada 2020

Jak powstały pory roku według starożytnych Greków?

 

"Echo i Narcyz"John William Waterhouse, Echo i Narcyz, 1903, Walker Art Gallery, domena publiczna

CEL: Tłumaczymy następstwo pór roku według starożytnych Greków.

NACOBEZU:

  1. Czytam ze zrozumieniem mit o Demeter i Persefonie.
  2.  Nazywam uczucia Demeter.
  3. Wyjaśniam, jak Grecy wyobrażali sobie następstwo pór roku.
Na dobry początek, przypomnij sobie historię Demeter i Persefony:


W domu przeczytaliśmy fragment "Mitologii greckiej" Jana Parandowskiego "Mit o Demeter i Persefonie", obejrzeliśmy film zrealizowany przez "Bajkowy zakątek". Odpowiedz na pytania, które sprawdzą Twoje rozumienie mitu:

  1. Kto jest główną bohaterką mitu?
  2. W jakim momencie poznajemy Demeter?
  3. Kto był sprawcą tragedii matki?
  4. Gdzie zniknęła Persefona?
  5. Co stało się na Ziemi, gdy Demeter wpadła w rozpacz?
  6. Jak Zeus chciał ratować sytuację?
  7. Dlaczego Persefona musi wracać do Hadesu na trzy miesiące w roku?
  8. W jaki sposób Demeter okazuje radość, gdy córka spędza z nią czas?
  9. W jaki sposób Demeter okazuje smutek, gdy Persefona wraca do Hadesa? 
  10. Do którego fragmentu mitu nawiązuje obraz "Echo i Narcyz"?

DLA CHĘTNYCH: Poszukaj informacji, kim była Echo w mitologii greckiej i co ma wspólnego z Narcyzem?

Poszukaj w tekście informacji na temat uczuć Demeter. Zapisz je w zeszycie wraz z określeniami w dwóch kolumnach: 

  1. Utrata córki;
  2. Odzyskanie córki.

NA KONIEC: Wyjaśnij w zeszycie, jak Grecy wyobrażali sobie następstwo pór roku.

PRACA DOMOWA: Przejrzyj prace kolegów i koleżanek w olimpijskim padlecie. Przygotuj się do poniedziałkowej kartkówki:

1. Wyjaśniam, co to mit i mitologia, politeizm i monoteizm. 
2. Przedstawiam bogów olimpijskich. 
3. Wyjaśniam, jak powstał świat i pory roku według starożytnych Greków. 
4. Rozpoznaję bogów po atrybutach.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz